WYTYCZNE DO ZGŁASZANIA PRAC W KONKURSIE IAB MIXX AWARDS 2024
WYTYCZNE DLA ZGŁOSZENIA KAMPANII
Wytyczne dla Zgłoszenia Kampanii w celu wzięcia skutecznego udziału w Konkursie na Najlepsze Kampanie oraz w celu uzupełnienia Zgłoszenia Kampanii zgodnie z Regulaminem.
[Ogólne wytyczne dot. Zgłoszenia Kampanii]
- Zgłoszenie Kampanii należy wypełnić zgodnie z Regulaminem, w szczególności w zakresie wymogów, które powinna spełniać zgłaszana Kampania.
- W celu skutecznego i zgodnego z Regulaminem przekazania Zgłoszenia Kampanii i w celu wzięcia udziału w Konkursie na Najlepsze Kampanie, konieczne jest pełne zastosowanie się do Wytycznych dla Zgłoszenia Kampanii, w tym do limitów znaków.
[Ogólne wytyczne dot. przygotowania opisu Kampanii]
- Opis Kampanii powinien być przygotowany pod kątem kategorii Konkursu na Najlepsze Kampanie, w której Kampania jest zgłaszana.
- Należy podkreślić te elementy, które są ważne przy ocenie Kampanii w danej kategorii Konkursu na Najlepsze Kampanie, w szczególności zgodnie z wyjaśnieniami z Załącznika nr 1 do Regulaminu.
- Opis Kampanii musi być konkretny i rzeczowy. Nie powinien mieć charakteru notki PR.
- Opis musi dostarczyć Jury konkretnych informacji umożliwiających ocenę realizacji wyznaczonych celów marketingowych i biznesowych przez Kampanię.
- Konkurs na Najlepsze Kampanie identyfikuje i docenia najlepsze z najlepszych projektów w marketingu cyfrowym. Kampanie, które tworzą wyjątkowe doświadczenia użytkowników. Kampanie, które poruszają, angażują głęboko i prowokują do zamierzonych przez twórców interakcji z marką. Najlepsze Kampanie w zamyśle Organizatora mają służyć przede wszystkim edukacji na temat tego, co i dlaczego działa w reklamie cyfrowej, a także inspirować, wskazując na przyszłe trendy i kierunki, w których branża zmierza.
[Informacje podstawowe dot. wypełniania Zgłoszenia Kampanii]
- Zgłoszenie Kampanii musi zawierać informacje podstawowe określone w pkt. 2-16 poniżej, chyba że dodano informację o opcjonalności pola.
- Kategoria (rozwijane menu) – wybrana zgodnie z Załącznikiem nr 1 do Regulaminu. Zgłoszenie do kategorii „MIXX for Good Purpose” uniemożliwia zgłoszenie tej samej Kampanii do innych kategorii.
- Nazwa Kampanii – tytuł, który zostanie zarejestrowany jako nazwa Kampanii. Musi być jasny i czytelny dla Jury. Nie należy podawać tytułów i haseł rozpoznawalnych tylko dla Zgłaszającego, Współzgłaszającego lub Klienta.
- Czas trwania Kampanii – podany czas powinien być okresem, do którego odnoszą się jej opisywane założenia i rezultaty. Jeśli Kampania była częścią większego działania lub jego etapem, należy to wyraźnie zaznaczyć w uwagach oraz w polu: „Rezultaty, ROI & realizacja założonych KPI” oraz polu: „Media mix”. Opcjonalnie można dodać uwagi do czasu trwania Kampanii.
- Budżet Kampanii (rozwijane menu) – budżet mediowy lub promocyjny Kampanii podawany w kwocie netto i w złotówkach, do którego odnoszą się opisywane założenia i rezultaty Kampanii. Opcjonalna informacja o budżecie produkcyjnym może zostać zawarta w polu: „Rezultaty, ROI & realizacja założonych KPI”.
- Klient – nazwa Klienta, dla którego realizowana była Kampania.
- Marka, dla której została zrealizowana Kampania (opcjonalne) – wskazanie marki lub produktu.
- Dane osoby dokonującej zgłoszenia – dane osoby odpowiedzialnej za uzupełnienie i przekazanie Zgłoszenia Kampanii, z którą Organizator będzie w kontakcie w trakcie przebiegu Konkursu w postaci: imienia i nazwiska, adresu e-mail, numeru telefonu kontaktowego.
- Zgłaszający – nazwa Zgłaszającego w formie, w której będzie uczestniczył w Konkursie.
- Dane Zgłaszającego – nazwa z uwzględnieniem formy prawnej, adres siedziby (ulica, miejscowość, kod pocztowy), numer NIP.
- Współzgłaszający (opcjonalne) – nazwy Współzgłaszających.
- Profil – dla podmiotów podanych w polach „Zgłaszający” oraz „Współzgłaszający” należy określić ich profil jako: „Agencja”, „Dom Mediowy” lub „nie dotyczy”. Oznaczenie profilu jest niezbędne w celu prawidłowego przeprowadzenia Konkursu i skutkuje przypisaniem Uczestnika do odpowiedniej kategorii w Konkursie na Dokonania.
- Dane do faktury – nazwa Zgłaszającego z uwzględnieniem formy prawnej, adres siedziby (ulica, miejscowość, kod pocztowy), numer NIP.
- Zespół – kluczowi członkowie zespołu przygotowującego zgłaszaną Kampanię.
- Opis Kampanii – musi być wypełniony zgodnie z informacjami z sekcji: „Informacje podstawowe dot. opisu Kampanii”;
- Sposób realizacji Kampanii – musi być wypełniony zgodnie z informacjami z sekcji: „Informacje dot. opisania sposobu realizacji Kampanii”.
[Informacje podstawowe dot. opisu Kampanii]
- Zgłoszenie Kampanii w zakresie opisu Kampanii musi zawierać informacje określone w pkt. 2-6 poniżej, chyba że dodano informację o opcjonalności pola.
- Dlaczego Kampania powinna wygrać w tej kategorii – krótkie uzasadnienie (maksymalnie 3 argumenty), dlaczego Kampania powinna skutkować nagrodzeniem w kategorii, do której jest zgłaszana.
- Koncepcja Kampanii – informacja czy Kampania jest oryginalnym pomysłem czy adaptacją globalnego projektu marketingowego np. innej Kampanii. Fakt, że Kampania jest adaptacją, nie obniża jej znaczenia w Konkursie.
- Cel – cele powinny zostać wyrażone zgodnie z koncepcją SMART, zawierać kluczowe wskaźniki sukcesu (KPI) oraz planowany ROI.
- Wyzwanie – w tym punkcie powinny zostać opisane:
- Otoczenie rynkowe, pozycja marki i sytuacja na tle konkurencji (benchmarki, bariery) oraz wyzwania, jakie z nich wynikają;
- Założenia Kampanii i potrzeby biznesowe Klienta, dla którego realizowana była Kampania;
- Precyzyjną informację o grupie docelowej, do której kierowana jest Kampania. W opisie należy uwzględnić czynniki demograficzne, kulturowe i psychologiczne, które pomogą w zrozumieniu i właściwej interpretacji, dlaczego właśnie ta grupa była celem działań i co wpłynęło na taki wybór.
- Strategia – należy opisać wszystko, co pozwoli Jury zrozumieć i ocenić decyzje oraz wybrane kierunki działania. Istotne jest opisanie insightu, który stał się podstawą realizowanej strategii. Można zawrzeć informacje, jak obrana idea kreatywna odpowiedziała na wyzwania strategiczne i w jaki sposób wpłynęła na wywołanie założonych zachowań konsumentów.
[Informacje dot. opisania sposobu realizacji Kampanii]
- Zgłoszenie Kampanii w zakresie opisu Kampanii musi zawierać informacje określone w pkt. 2-8 poniżej, chyba że dodano informację o opcjonalności pola.
- Kreacja – opis kreacji powinien informować o jej unikalności, wskazać spójność marki z założeniami Kampanii, wybraną ideą komunikacyjną i strategiczną. Można dodać uzasadnienie, dlaczego przygotowana egzekucja kreatywna była najlepszym możliwym sposobem komunikacji obranej big idea. Można zwrócić uwagę na rzeczy najistotniejsze i takie, które mogą nie być oczywiste podczas oglądania materiałów kreatywnych.
- Media mix – należy wyraźnie zaznaczyć podział budżetu na poszczególne kanały komunikacyjne ze szczególnie dokładnym opisem części digitalowej. Jaki procent budżetu był przeznaczony na działania digitalowe? Jak podzielony był budżet w ramach digitalu? Jeśli budżet został skierowany tylko do kanałów digitalowych, należy to wyraźne opisać. Jeśli w komunikacji zostały wykorzystane media własne, „Klienta” lub partnerów oraz inne dodatkowe aktywności mogące wpłynąć na rezultaty – należy to opisać. Należy podać argumenty świadczące o tym, że dobrane kanały komunikacji były optymalnie dobrane dla wskazanej w założeniach grupy docelowej i opisać, w jaki sposób wsparły realizację przyjętej strategii komunikacji.
- Innowacje (opcjonalne) – jeśli w Kampanii zostały zastosowane innowacje, to można opisać, na czym polegała ich przełomowa rola.
- Rezultaty, ROI & realizacja założonych KPI – należy określić rezultaty Kampanii w stosunku do zaplanowanych i podanych w polach „Cel” i „Wyzwanie” wskaźników (KPI), w szczególności wpływ Kampanii na sprzedaż, wizerunek i zmianę zachowań konsumentów. Zgłoszenie Kampanii powinno być spójne pod względem opisywanych celów/założeń i rezultatów, np.: planowanego ROI do uzyskanego ROI (wraz z opisem sposobu wyliczenia ROI). Należy podać wyniki badań potwierdzających efekty Kampanii. Można wskazać benchmarki – porównanie otrzymanych wskaźników z danymi rynkowymi w danym obszarze, np. w zakresie wykorzystanego w Kampanii narzędzia (np.: CTR uzyskany oraz, jako benchmark do porównania, średni CTR dla obszaru), sposób optymalizacji Kampanii itp.
- One Pager – w takim materiale należy przedstawić najważniejsze i najciekawsze informacje dot. Kampanii w formie graficznej. Wytyczne:
- jednostronicowy plik .pdf;
- preferowany format 16:9;
- orientacja pozioma;
- materiał powinien być opracowany w języku polskim, zawierać informację o celach, realizacji i rezultatach Kampanii;
- waga pliku do 30 MB.
- Film (opcjonalne) – krótki film prezentujący Kampanię. Wytyczne:
- format .mp4 z kodekiem h.264;
- waga do 100 MB;
- rozdzielczość HD lub full HD.
- Dodatkowe materiały (opcjonalne) – link do strony lub stron, gdzie zostaną zamieszczone: informacje o egzekucji Kampanii, materiały kreatywne, film prezentujący Kampanię i wszelkie inne, dodatkowe materiały.
[Limity znaków w Zgłoszeniu Kampanii]
IAB MIXX Awards – zawartość zgłoszenia
* Oznacza pole obowiązkowe |
LIMIT ZNAKÓW ZE SPACJAMI |
Dane osoby dokonującej Zgłoszenia* | |
Kategoria* | |
Nazwa Kampanii* | 60 |
Data rozpoczęcia Kampanii* | |
Data zakończenia Kampanii* | |
Uwagi do czasu trwania Kampanii | |
Budżet Kampanii* | |
Klient, dla którego została zrealizowana Kampania* | |
Marka, dla której została zrealizowana Kampania | |
Dane zgłaszającego | |
Zgłaszający* | |
Profil zgłaszającego* | |
Dane zgłaszającego* | |
Współzgłaszający | |
Profil Współzgłaszającego | |
Zespół* | |
Dane do faktury* | |
Opis Kampanii | |
Dlaczego Kampania powinna wygrać w tej kategorii* | 300 |
Koncepcja Kampanii realizowana na podstawie* | |
Cel* | 300 |
Wyzwanie* | 2000 |
Strategia* | 2000 |
Sposób realizacji | |
Kreacja* | 1500 |
Media mix* | 1500 |
Innowacje (opcjonalnie) | 1000 |
Rezultaty, ROI & realizacja założonych KPI* | 1500 |
One Pager* | |
Materiał wideo (opcjonalnie) | |
Materiały dodatkowe (opcjonalnie) | 300 |
KATEGORIE W KONKURSIE NA NAJLEPSZE KAMPANIE IAB MIXX AWARDS 2024
KATEGORIA | OPIS |
Artificial Intelligence | W tej kategorii poszukujemy kampanii, które wykorzystują zastosowania Artificial Intelligence do obszaru komunikacji z konsumentem. Chodzi zwłaszcza o działania budujące dodatkową wartość dla marek i ich klientów w zakresie: domen AI, machine learningu, segmentowania grup odbiorców, targetowania, hiperuatomatyzacji, a także wykorzystania rozwiązań text-to-image, text-to-video, text-to-audio, text-to-text, text-to-motion, text-to-code, audio-to-text, image-to-text, audio-to-audio, brain-to-text. Doceniamy niestandardowe użycia AI: nastawione zarówno na efektywność, jak i dające konsumentom ciekawe lub wartościowe doświadczenia. |
Best Use of Social Media | W tej kategorii nagradzamy innowacyjne/niestandardowe podejście do działań w mediach społecznościowych – zarówno komunikacyjne, jak i sprzedażowe. Doceniać będziemy działania marek na poszczególnych platformach, a także wszelkie inne formy angażowania internautów. |
Brand Awareness and Positioning | W tej kategorii nagradzamy Kampanie, których celem jest zbudowanie świadomości marki oraz jej pozycjonowanie. Kampanie wykorzystują wiele kanałów komunikacji, przede wszystkim digital, do prowadzenia zintegrowanych działań reklamowych. Kanał Digital powinien stanowić główną oś komunikacji.
(D)oceniamy spójność i synergię prowadzonych działań, które mogą dotyczyć zarówno nowych marek, jak również ożywienia i repozycjonowania tych już istniejących. W rezultacie działania powinny dać wyraźnie lepszy efekt niż suma różnych działań prowadzonych w różnych kanałach. |
Commerce | W tej kategorii nagradzamy kampanie, które w innowacyjny sposób podchodzą do zakupów cyfrowych, oferując kupującemu (B2C bądź B2B) wyjątkowe doświadczenie zakupowe. W szczególności szukamy rozwiązań, które wprowadzają nowe doświadczenia zakupowe w kanałach cyfrowych (online i mobile), nowe modele biznesowe tworzące unikalną wartość dla konsumenta, optymalizację ścieżki konsumenta zwiększającą jego zaangażowanie jak i działania łączące rozwiązania cyfrowe ze sprzedażą offline. Kampanie powinny mieć udokumentowane wyniki: bądź to w zwiększonej sprzedaży, bądź w ulepszonym doświadczeniu zakupowym użytkownika. |
Consumer Experience | W tej kategorii nagradzamy Kampanie, w których doświadczenie konsumenta jest kluczowym elementem działań Kampanii, na którym zbudowano całą koncepcję. Może to być kampania, usługa, produkt. Doceniamy rozwiązania ponadprzeciętnie wykorzystujące specyfikę środowiska cyfrowego, zapewniając klientowi/użytkownikowi doświadczenia, których nie sposób zbudować w kontakcie poprzez inne media. W tej kategorii zgłoszenia mogą obejmować każdy etap ścieżki klient– – obsługa klienta, UX, user experience. |
Content Marketing | W tej kategorii poszukujemy Kampanii, w których kluczowym obszarem komunikacji z konsumentem są działania content marketingowe. Szczególnie zależy nam na takich Kampaniach, gdzie pomysł contentowy osadzony był na insightach konsumenckich i w sposób zintegrowany kształtował komunikację we wszystkich punktach styku. (D)oceniamy umiejętność tworzenia angażującej historii, warsztat copywriterski, wartość artystyczną oraz spójność z całością Kampanii, jak również stopień dopasowania treści do odbiorcy i personalizację contentu, które przekładają się na skuteczną realizację celów. Ważna jest dla nas nie tylko jakość contentu, ale też jego umiejętna dystrybucja i promocja. |
Data Driven & Precision Marketing | W tej kategorii szukamy Kampanii, których idea jest nierozerwalnie połączona z analizą danych i pomysł nie mógłby zaistnieć bez danych i ich interpretacji. (D)oceniamy spersonalizowanie komunikacji, wykorzystanie danych oraz technologii do poprawy efektywności. Kampania z wykorzystaniem danych może służyć zarówno budowanie wizerunku jak i sprzedaż– – kluczowe jest kreatywne wykorzystanie danych. |
Digital Public Relations | W tej kategorii szukamy Kampanii z obszaru public relations, które zostały zrealizowane w przestrzeni online (zgodnie z definicją PR, są to działania wygenerowane w sposób organiczny, nieodpłatny; nie zalicza się tutaj np. reklamy, advertoriali, płatnych publikacji SEO z linkami zwrotnymi). Zgłoszony projekt powinien ukierunkowany być na budowanie dotarcia do grup docelowych marki w przestrzeni online na wszystkich etapach ścieżki zakupowej (budowanie świadomości, wizerunku, wsparcie sprzedaży), stanowić strategiczną całość i współgrać w sposób synergiczny z pozostałymi działaniami marki online. |
Games & eSport | W tej kategorii nagradzamy Kampanie, które wykorzystały gry lub e-sport w komunikacji skierowanej do grupy docelowej (graczy). Mogą to być zarówno Kampanie, które potraktowały gaming jako nośnik lub kontekst komunikacji, czy stworzyły dedykowaną grę, jak również takie, w efekcie których marka wzbogaciła swoją obecną ofertę o pozycje skierowane do graczy. (D)oceniamy dopasowanie komunikacji do grupy docelowej graczy, umiejętność wykorzystania gier i e-sportu w niestandardowy sposób (np. nie tylko advergaming), a także precyzyjność, poprawność metodologiczną danych oraz istotność biznesową efektów. |
Innovation Solution | W tej kategorii nagradzamy rozwiązania, produkty oraz technologie wykraczające poza powszechnie stosowane w Polsce modele działań w digital marketingu. Innowacja może dotyczyć w szczególności: testowania nowych rozwiązań, podejścia do tworzenia kreacji czy wykorzystania i tworzenia technologii, planowania strategii oraz mediów. D(oceniamy) nie tylko innowacyjność realizacji, ale także dopasowanie do strategii działań online i realizację założonych dla niej celów. |
Launch | W tej kategorii nagradzamy działania komunikacyjne towarzyszące wprowadzeniu na rynek nowego produktu, usługi, marki, rozwiązań, technologii. (D)oceniamy nośność idei, spójne wykorzystanie narzędzi komunikacji oraz efekt zmierzony odpowiednio dla danego celu. |
Limited Budget | W tej kategorii szukamy sprytnych Kampanii, w których liczy się pomysł, a nie budżet. Czekamy zarówno na pomysły, które w niebanalny sposób zostały zaadaptowane na cyfrowych punktach styku konsumenta z marką, jak i na projekty, które przy wykorzystaniu nowoczesnych, wręcz eksperymentalnych rozwiązań i technologii, trafiały w punkt przy ograniczonym budżecie.
Budżet całej Kampanii nie może przekraczać 50.000,00 zł netto, aby dana Kampania mogła zostać rozpatrywana w ramach tej kategorii w Konkursie. |
MIXX for Good Purpose | W tej kategorii nagradzamy Kampanie, które inspirują do działań altruistycznych lub zmiany zachowania w imię wyższego dobra. Takie, które realizują cele o znaczeniu społecznym. Do tej kategorii zapraszamy działania pro – bono, kreacje zrealizowane w imieniu organizacji non-profit i agend rządowych, jak również akcje CSR i edukacyjne prowadzone przez biznes. Uwaga: Kampanie zgłoszone w tej kategorii nie mogą być zgłaszane równolegle w innych kategoriach. |
Offline Digitizing | W tej kategorii poszukujemy innowacyjnych kampanii łączących świat offline i online. Szukamy rozwiązań, w których oba światy zostały umiejętnie i efektywnie połączone. (D)ocenimy kreatywne kampanie i rozwiązania techniczne, w których w angażujący i skuteczny sposób oba kanały wzajemnie się przenikały. |
Online Marketing with Influencer | Influencer to osoba mająca wpływ na swoją społeczność (niezależnie od jej wielkości) poprzez treści publikowane na swoich profilach social media lub w cyfrowych platformach dystrybucji treści. Na potrzeby konkursu przez Influencera rozumiemy osobę, dla której jest to obecnie jej główny lub dominujący obszar działalności. W kategorii Online Marketing with Influencer szukamy Kampanii, w których kluczowym elementem był właśnie udział Influencera. Bez współpracy z nim marka nie osiągnęłaby założonych KPI a cała Kampania nie miałaby sensu. |
Performance Marketing | W tej kategorii szukamy Kampanii, których celem jest wygenerowanie akcji takiej jak sprzedaż lub inny rodzaj konwersji, w tym: Kampanii wykorzystujących mechanizmy marketingu w wyszukiwarkach, e-mail marketing, pozycjonowanie, reklamę kontekstową, remarketing oraz wszelkie narzędzia wsparcia sprzedaży, np. marketing automation. W tej kategorii kreację oceniamy pod względem jej skuteczności w sprzedaży. |