WYTYCZNE DO ZGŁASZANIA PRAC W KONKURSIE IAB MIXX AWARDS 2023
Poniższy dokument określa zasady opracowania zgłoszenia Kampanii w poszczególnych kategoriach konkursowych.
Ogólne wytyczne do zgłaszania Kampanii:
- Do Konkursu mogą być zgłoszone tylko Kampanie, które były emitowane na terytorium Polski w okresie od 1 kwietnia 2022 do 30 czerwca 2023. emisja zgłoszonych Kampanii mogła rozpocząć się przed 1 kwietnia 2022 r. lub skończyć po 30 czerwca 2023 r., jednakże w każdym przypadku zasadnicza część komunikacji związanej z Kampanią musiała być prowadzona w okresie od 1 kwietnia 2022 r. do 30 czerwca 2023 r. Opis Kampanii wraz z wynikami powinien odnosić się tylko do tego okresu.
- Zgłaszający powinien oświadczyć, że uzyskał wszelkie niezbędne zgody wszystkich osób uczestniczących w realizacji Kampanii na jej zgłoszenie do Konkursu (w tym również do części za Dokonania), jak również zgodę podmiotu, który posiada prawa autorskie do Kampanii lub jej elementów oraz zgodę na publikację one pagera i opisu kampanii po zakończeniu Konkursu na stronie mixx-awards.pl i w Casebooku.
- Każda Kampania zgłoszona do Konkursu musi wykorzystywać przynajmniej jeden z digitalowych kanałów komunikacji lub być ich kombinacją.
- Do Konkursu nie można zgłosić Kampanii, które w poprzednich edycjach IAB MIXX Awards otrzymały już nominację lub nagrodę.
- Przy przygotowywaniu zgłoszenia do danej kategorii prosimy o zastosowanie się do wskazówek opisanych poniżej.
Ogólne wytyczne do przygotowania opisu Kampanii:
Każdy opis Kampanii powinien być przygotowany pod kątem kategorii, w której jest zgłaszany.
W szczególności należy podkreślić te elementy, które są ważne przy ocenie Kampanii w danej kategorii.
Ważnym wymogiem dotyczącym opisu Kampanii jest to, aby opis był konkretny i rzeczowy – sugerujemy ograniczenie liczby przymiotników na rzecz faktów oraz cyfr (opis nie powinien mieć charakteru notki PR). Dokument powinien dostarczyć Jurorom konkretnych informacji umożliwiających ocenę realizacji wyznaczonych przez Klienta celów marketingowych i biznesowych.
Jury oceni zgłoszone Kampanie w czterech obszarach: strategia, wykonanie i wykorzystanie mediów, kreacja i efektywność.
Zgodnie z formularzem zgłoszeniowym każda Kampania biorąca udział w Konkursie powinna zawierać następujące informacje:
INFORMACJE PODSTAWOWE
- Kategoria – kategorię, w której jest zgłaszana Kampania należy wybrać z rozwijanego menu (wykaz kategorii z ich opisami znajduje się na końcu niniejszego dokumentu).
Prace zgłoszone w jednej kategorii, można zgłaszać ponownie w innych kategoriach. Kampanie zgłoszone w kategorii „MIXX for Good Purpose” jako jedyne nie mogą ponownie być zgłoszone w innych kategoriach. - Nazwa Kampanii – (max. 60 znaków ze spacjami) tytuł, który zostanie zarejestrowany jako nazwa Kampanii, będzie używany w przebiegu Konkursu (w całym procesie oceny, podczas wszystkich podsumowań oraz Gali IAB MIXX Awards i zostanie umieszczony na statuetce, wyróżnieniach i w Casebooku IAB MIXX Awards 2023). Tytuł powinien być jasny i czytelny dla Jury, prosimy nie podawać tytułów i haseł rozpoznawalnych tylko dla agencji lub klienta.
- Czas trwania Kampanii– podany czas trwania Kampanii powinien być okresem, do którego odnoszą się podane w zgłoszeniu założenia i rezultaty. Jeśli opisywana Kampania była częścią większej Kampanii lub jej etapem, należy to wyraźnie zaznaczyć w uwagach oraz w sekcji rezultaty/realizacja oraz sekcji media mix). Zgłoszone mogą zostać tylko Kampanie, które były emitowane na terytorium Polski w okresie od 1 kwietnia 2022 r. do 30 czerwca 2023 Emisja zgłoszonych Kampanii mogła rozpocząć się przed 1 kwietnia 2022 r. lub skończyć po 30 czerwca 2023 r., jednakże w każdym przypadku zasadnicza część komunikacji związanej z Kampanią musiała być prowadzona w okresie od 1 kwietnia 2022 r. do 30 czerwca 2023 r.
- Budżet Kampanii – budżet Kampanii należy wybrać z rozwijanego menu. Powinien to być budżet mediowy/promocyjny netto Kampanii, do którego odnoszą się podane w zgłoszeniu założenia i rezultaty. Opcjonalna informacja o budżecie produkcyjnym może zostać zawarta w polu Rezultaty, ROI & realizacja założonych KPI.
- Klient, dla którego została zrealizowana Kampania – nazwa Klienta, dla którego realizowana była Kampania. Podana nazwa Klienta będzie używana w kolejnych etapach konkursu, a w przypadku nominacji lub nagrody będzie widniała na statuetkach, wyróżnieniach i w Casebooku IAB MIXX Awards 2023. Jeśli kampanie realizowane dla danego Klienta zdobędą nominacje lub nagrody, Klient ten może zakwalifikować się do Konkursu za Dokonania w kategorii Reklamodawca Roku.
- Marka, dla której została zrealizowana Kampania – wskazanie Marki lub produktu jest opcjonalne.
- Dane osoby dokonującej zgłoszenia – (imię i nazwisko, adres e-mail, numer telefonu kontaktowego) – dane osoby odpowiedzialnej za dokonanie zgłoszenia, z którą Organizator będzie w kontakcie w trakcie przebiegu konkursu.
- Zgłaszający – nazwa Zgłaszającego, która będzie używana w kolejnych etapach Konkursu, zostanie podana na pierwszym miejscu w przypadku nominacji lub nagrody i będzie widniała w podanym brzmieniu na statuetkach, wyróżnieniach i w Casebooku IAB MIXX Awards 2023. W przypadku, gdy Zgłaszającym jest brand reklamowy, należy podać nazwę tego brandu.
- Dane Zgłaszającego – tj. przedsiębiorcy, który dokonuje zgłoszenia Kampanii do udziału w Konkursie – nazwa z uwzględnieniem formy prawnej, adres siedziby (ulica, miejscowość, kod pocztowy), numer NIP.
- Współzgłaszający – nazwy podmiotów, które współtworzyły Kampanię. Nazwy te będą używane w następnych etapach Konkursu, będą wymienione w podanej podczas zgłoszenia kolejności w przypadku nominacji lub nagrody oraz będą widniały w podanym brzmieniu na statuetkach, wyróżnieniach i w Casebooku IAB MIXX Awards 2023.
- Profil – dla podmiotów podanych w polach Zgłaszający oraz Współzgłszający należy dodatkowo określić ich profil: „agencja” lub „dom mediowy” lub „nie dotyczy”. Oznaczenie profilu jest niezbędne do prawidłowego przypisania punktów za nominacje i nagrody Kampanii w Konkursie na najlepsze Kampanie oraz kwalifikacji agencji i domów mediowych do Konkursu za Dokonania.
- Dane do faktury – nazwa podmiotu z uwzględnieniem formy prawnej, adres, numer NIP.
- Zespół – kluczowi członkowie zespołu przygotowującego zgłaszaną Kampanię.
OPIS KAMPANII
- Dlaczego Kampania powinna wygrać w tej kategorii – należy podać krótkie uzasadnienie (maksymalnie 3 argumenty), dlaczego zgłaszany projekt powinien zostać doceniony w danej kategorii.
- Koncepcja Kampanii – konieczne jest poinformowanie, czy Kampania jest oryginalnym pomysłem czy adaptacją globalnej Kampanii lub innego projektu. Jury docenia dobrze przygotowane adaptacje.
- Cel – (max. 300 znaków ze spacjami) w tym punkcie cele powinny zostać wyrażone zgodnie z koncepcją SMART, zawierać kluczowe wskaźniki sukcesu (KPI) oraz planowany ROI.
- Wyzwanie – (max. 2000 znaków ze spacjami) w tym punkcie powinny zostać opisane:
1. otoczenie rynkowe, pozycja marki i sytuacja na tle konkurencji (benchmarki, bariery) oraz wyzwania, jakie z nich wynikają,
2. założenia Kampanii i potrzeby biznesowe klienta,
3. grupa docelowa – precyzyjna informacja o grupie docelowej, do której kierowana jest Kampania. W opisie należy uwzględnić czynniki demograficzne, kulturowe i psychologiczne, które pomogą w zrozumieniu i właściwej interpretacji, dlaczego właśnie ta grupa była celem działań i co wpłynęło na taki wybór. - Strategia – (max. 2000 znaków ze spacjami) przedstawiając strategię, należy opisać wszystko, co pozwoli jurorom zrozumieć i ocenić decyzje oraz wybrane kierunki działania. Istotne jest opisanie insightu, który stał się podstawą realizowanej strategii oraz warto zawrzeć informacje, jak obrana idea kreatywna odpowiedziała na wyzwania strategiczne i w jaki sposób wpłynęła na wywołanie założonych zachowań konsumentów.
SPOSÓB REALIZACJI
- Kreacja – (max. 1500 znaków ze spacjami) opis kreacji powinien przekonać jury o jej unikalności, wskazać spójność marki z założeniami Kampanii, wybraną ideą komunikacyjną i strategiczną. Zalecane jest uzasadnienie, dlaczego przygotowana egzekucja kreatywna była najlepszym możliwym sposobem komunikacji obranej big idea. Można zwrócić uwagę na rzeczy najistotniejsze i takie, które mogą nie być oczywiste podczas oglądania materiałów kreatywnych, a o których prezentację prosimy w dodatkowych materiałach.
- Media mix – (max. 1500 znaków ze spacjami) w tym punkcie należy wyraźnie zaznaczyć podział budżetu na poszczególne kanały komunikacyjne ze szczególnie dokładnym opisem części digitalowej. Jaki procent budżetu był przeznaczony na działania digitalowe? Jak podzielony był budżet w ramach digitalu? Jeśli budżet został skierowany tylko do kanałów digitalowych także prosimy o wyraźne opisanie tego w tym punkcie. Jeśli w komunikacji zostały wykorzystane media własne, klienta lub partnerów oraz inne dodatkowe aktywności mogące wpłynąć na rezultaty również należy to opisać. Należy podać argumenty świadczące o tym, że dobrane kanały komunikacji były optymalnie dobrane dla wskazanej w założeniach grupy docelowej i w jaki sposób wsparły realizację przyjętej strategii komunikacji.
- Innowacje – (max. 1000 znaków ze spacjami) opis innowacji nie jest obowiązkowy. Jeśli jednak w projekcie zostały zastosowane innowacje, to opisanie ich daje możliwość zaprezentowania a na czym polegała ich przełomowa rola.
- Rezultaty, ROI & realizacja założonych KPI – (max. 1500 znaków ze spacjami) Jury będzie oceniało rezultaty Kampanii w stosunku do zaplanowanych i podanych w polach „Cel” i „Wyzwanie” wskaźników (KPI) – wpływ Kampanii na sprzedaż, wizerunek, zmianę zachowań konsumentów. Dlatego zgłoszenie powinno być spójne pod względem opisywanych celów/założeń i rezultatów, np.: planowanego ROI do uzyskanego ROI (opisz sposób wyliczenia ROI). Należy podać wyniki badań potwierdzających efekty Kampanii. Pomocne będzie wskazanie benchmarków – porównanie otrzymanych wskaźników z danymi rynkowymi w danej kategorii (np.: CTR uzyskany + jako benchmark do porównania średni CTR dla kategorii/narzędzia), sposób optymalizacji Kampanii etc.
- One Pager – w materiale należy przedstawić najważniejsze i najciekawsze informacje dotyczące Kampanii w formie graficznej.
Ogólne wytyczne:
– jednostronicowy plik PDF,
– format 16:9,
– orientacja pozioma,
– materiał powinien być opracowany w języku polskim, zawierać informację o celach, realizacji i rezultatach Kampanii,
– waga pliku do 30 MB.
Uwaga: bez załadowania grafiki „one pager” kampania nie zarejestruje się poprawnie w systemie zgłoszeń! - Film – opcjonalnie można dołączyć krótki film prezentujący Kampanię. Ogólne wytyczne: format MP4 z kodekiem h.264, waga do 100 MB, rozdzielczość HD lub full HD.
- Dodatkowe materiały– (max. 300 znaków ze spacjami) opcjonalnie można podać link do strony lub stron, na których Jurorzy będą mogli zapoznać się z egzekucją Kampanii, materiałami kreatywnymi, filmem prezentującym Kampanię i wszelkimi dodatkowymi materiałami wspierającymi proces oceny Kampanii.
LIMITY ZNAKÓW W ZGŁOSZENIU
IAB MIXX Awards – zawartość zgłoszenia
* Oznacza pole obowiązkowe |
LIMIT ZNAKÓW ZE SPACJAMI |
Dane osoby dokonującej Zgłoszenia* | |
Kategoria* | |
Nazwa Kampanii* | 60 |
Data rozpoczęcia Kampanii* | |
Data zakończenia Kampanii* | |
Uwagi do czasu trwania Kampanii | |
Budżet Kampanii* | |
Klient, dla którego została zrealizowana Kampania* | |
Marka, dla której została zrealizowana Kampania | |
Dane zgłaszającego | |
Zgłaszający* | |
Profil zgłaszającego* | |
Dane zgłaszającego* | |
Współzgłaszający | |
Profil Współzgłaszającego | |
Zespół* | |
Dane do faktury* | |
Opis Kampanii | |
Dlaczego Kampania powinna wygrać w tej kategorii* | 300 |
Koncepcja Kampanii realizowana na podstawie* | |
Cel* | 300 |
Wyzwanie* | 2000 |
Strategia* | 2000 |
Sposób realizacji | |
Kreacja* | 1500 |
Media mix* | 1500 |
Innowacje (opcjonalnie) | 1000 |
Rezultaty, ROI & realizacja założonych KPI* | 1500 |
One Pager* | |
Materiał wideo (opcjonalnie) | |
Materiały dodatkowe (opcjonalnie) | 300 |
KATEGORIE W KONKURSIE NA NAJLEPSZE KAMPANIE IAB MIXX AWARDS 2023
KATEGORIA | OPIS |
Artificial Intelligence | W tej kategorii poszukujemy kampanii, które wykorzystują zastosowania Artificial Intelligence do obszaru komunikacji z konsumentem. Chodzi zwłaszcza o działania budujące dodatkową wartość dla marek i ich klientów w zakresie: domen AI, machine learningu, segmentowania grup odbiorców, targetowania, hiperuatomatyzacji, a także wykorzystania rozwiązań text-to-image, text-to-video, text-to-audio, text-to-text, text-to-motion, text-to-code, audio-to-text, image-to-text, audio-to-audio, brain-to-text. Doceniamy niestandardowe użycia AI: nastawione zarówno na efektywność, jak i dające konsumentom ciekawe lub wartościowe doświadczenia. |
Best Use of Social Media | W tej kategorii nagradzamy innowacyjne/niestandardowe podejście do działań w mediach społecznościowych – zarówno komunikacyjne, jak i sprzedażowe. Doceniać będziemy działania marek na poszczególnych platformach, a także wszelkie inne formy angażowania internautów. |
Brand Awareness and Positioning | W tej kategorii nagradzamy Kampanie, których celem jest zbudowanie świadomości marki oraz jej pozycjonowanie. Kampanie wykorzystują wiele kanałów komunikacji, przede wszystkim digital, do prowadzenia zintegrowanych działań reklamowych. Kanał Digital powinien stanowić główną oś komunikacji.
(D)oceniamy spójność i synergię prowadzonych działań, które mogą dotyczyć zarówno nowych marek, jak również ożywienia i repozycjonowania tych już istniejących. W rezultacie działania powinny dać wyraźnie lepszy efekt niż suma różnych działań prowadzonych w różnych kanałach. |
Commerce | W tej kategorii nagradzamy kampanie, które w innowacyjny sposób podchodzą do zakupów cyfrowych, oferując kupującemu (B2C bądź B2B) wyjątkowe doświadczenie zakupowe. W szczególności szukamy rozwiązań, które wprowadzają nowe doświadczenia zakupowe w kanałach cyfrowych (online i mobile), nowe modele biznesowe tworzące unikalną wartość dla konsumenta, optymalizację ścieżki konsumenta zwiększającą jego zaangażowanie jak i działania łączące rozwiązania cyfrowe ze sprzedażą offline. Kampanie powinny mieć udokumentowane wyniki: bądź to w zwiększonej sprzedaży, bądź w ulepszonym doświadczeniu zakupowym użytkownika. |
Consumer Experience | W tej kategorii nagradzamy Kampanie, w których doświadczenie konsumenta jest kluczowym elementem działań Kampanii, na którym zbudowano całą koncepcję. Może to być kampania, usługa, produkt. Doceniamy rozwiązania ponadprzeciętnie wykorzystujące specyfikę środowiska cyfrowego, zapewniając klientowi/użytkownikowi doświadczenia, których nie sposób zbudować w kontakcie poprzez inne media. W tej kategorii zgłoszenia mogą obejmować każdy etap ścieżki klient– – obsługa klienta, UX, user experience. |
Content Marketing | W tej kategorii poszukujemy Kampanii, w których kluczowym obszarem komunikacji z konsumentem są działania content marketingowe. Szczególnie zależy nam na takich Kampaniach, gdzie pomysł contentowy osadzony był na insightach konsumenckich i w sposób zintegrowany kształtował komunikację we wszystkich punktach styku. (D)oceniamy umiejętność tworzenia angażującej historii, warsztat copywriterski, wartość artystyczną oraz spójność z całością Kampanii, jak również stopień dopasowania treści do odbiorcy i personalizację contentu, które przekładają się na skuteczną realizację celów. Ważna jest dla nas nie tylko jakość contentu, ale też jego umiejętna dystrybucja i promocja. |
Data Driven & Precision Marketing | W tej kategorii szukamy Kampanii, których idea jest nierozerwalnie połączona z analizą danych i pomysł nie mógłby zaistnieć bez danych i ich interpretacji. (D)oceniamy spersonalizowanie komunikacji, wykorzystanie danych oraz technologii do poprawy efektywności. Kampania z wykorzystaniem danych może służyć zarówno budowanie wizerunku jak i sprzedaż– – kluczowe jest kreatywne wykorzystanie danych. |
Digital Public Relations | W tej kategorii szukamy Kampanii z obszaru public relations, które zostały zrealizowane w przestrzeni online (zgodnie z definicją PR, są to działania wygenerowane w sposób organiczny, nieodpłatny; nie zalicza się tutaj np. reklamy, advertoriali, płatnych publikacji SEO z linkami zwrotnymi). Zgłoszony projekt powinien ukierunkowany być na budowanie dotarcia do grup docelowych marki w przestrzeni online na wszystkich etapach ścieżki zakupowej (budowanie świadomości, wizerunku, wsparcie sprzedaży), stanowić strategiczną całość i współgrać w sposób synergiczny z pozostałymi działaniami marki online. |
Games & eSport | W tej kategorii nagradzamy Kampanie, które wykorzystały gry lub e-sport w komunikacji skierowanej do grupy docelowej (graczy). Mogą to być zarówno Kampanie, które potraktowały gaming jako nośnik lub kontekst komunikacji, czy stworzyły dedykowaną grę, jak również takie, w efekcie których marka wzbogaciła swoją obecną ofertę o pozycje skierowane do graczy. (D)oceniamy dopasowanie komunikacji do grupy docelowej graczy, umiejętność wykorzystania gier i e-sportu w niestandardowy sposób (np. nie tylko advergaming), a także precyzyjność, poprawność metodologiczną danych oraz istotność biznesową efektów. |
Innovation Solution | W tej kategorii nagradzamy rozwiązania, produkty oraz technologie wykraczające poza powszechnie stosowane w Polsce modele działań w digital marketingu. Innowacja może dotyczyć w szczególności: testowania nowych rozwiązań, podejścia do tworzenia kreacji czy wykorzystania i tworzenia technologii, planowania strategii oraz mediów. D(oceniamy) nie tylko innowacyjność realizacji, ale także dopasowanie do strategii działań online i realizację założonych dla niej celów. |
Launch | W tej kategorii nagradzamy działania komunikacyjne towarzyszące wprowadzeniu na rynek nowego produktu, usługi, marki, rozwiązań, technologii. (D)oceniamy nośność idei, spójne wykorzystanie narzędzi komunikacji oraz efekt zmierzony odpowiednio dla danego celu. |
Limited Budget | W tej kategorii szukamy sprytnych Kampanii, w których liczy się pomysł, a nie budżet. Czekamy zarówno na pomysły, które w niebanalny sposób zostały zaadaptowane na cyfrowych punktach styku konsumenta z marką, jak i na projekty, które przy wykorzystaniu nowoczesnych, wręcz eksperymentalnych rozwiązań i technologii, trafiały w punkt przy ograniczonym budżecie.
Budżet całej Kampanii nie może przekraczać 50.000,00 zł netto, aby dana Kampania mogła zostać rozpatrywana w ramach tej kategorii w Konkursie. |
MIXX for Good Purpose | W tej kategorii nagradzamy Kampanie, które inspirują do działań altruistycznych lub zmiany zachowania w imię wyższego dobra. Takie, które realizują cele o znaczeniu społecznym. Do tej kategorii zapraszamy działania pro – bono, kreacje zrealizowane w imieniu organizacji non-profit i agend rządowych, jak również akcje CSR i edukacyjne prowadzone przez biznes. Uwaga: Kampanie zgłoszone w tej kategorii nie mogą być zgłaszane równolegle w innych kategoriach. |
Offline Digitizing | W tej kategorii poszukujemy innowacyjnych kampanii łączących świat offline i online. Szukamy rozwiązań, w których oba światy zostały umiejętnie i efektywnie połączone. (D)ocenimy kreatywne kampanie i rozwiązania techniczne, w których w angażujący i skuteczny sposób oba kanały wzajemnie się przenikały. |
Online Marketing with Influencer | Influencer to osoba mająca wpływ na swoją społeczność (niezależnie od jej wielkości) poprzez treści publikowane na swoich profilach social media lub w cyfrowych platformach dystrybucji treści. Na potrzeby konkursu przez Influencera rozumiemy osobę, dla której jest to obecnie jej główny lub dominujący obszar działalności. W kategorii Online Marketing with Influencer szukamy Kampanii, w których kluczowym elementem był właśnie udział Influencera. Bez współpracy z nim marka nie osiągnęłaby założonych KPI a cała Kampania nie miałaby sensu. |
Performance Marketing | W tej kategorii szukamy Kampanii, których celem jest wygenerowanie akcji takiej jak sprzedaż lub inny rodzaj konwersji, w tym: Kampanii wykorzystujących mechanizmy marketingu w wyszukiwarkach, e-mail marketing, pozycjonowanie, reklamę kontekstową, remarketing oraz wszelkie narzędzia wsparcia sprzedaży, np. marketing automation. W tej kategorii kreację oceniamy pod względem jej skuteczności w sprzedaży. |